این وبلاک با تمام لینک ها به وبلاک زیر انتقال یافته است!!!!برای دریافت مطالب بروز و سالم به لینک زیر مراجعه کنید.با تشکر از حضور شما!!!!
http://memarkade2012.blogfa.com/
ادامه مطلب
معمارکده2012 بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
|
||||||
| این وبلاک با تمام لینک ها به وبلاک زیر انتقال یافته است!!!!برای دریافت مطالب بروز و سالم به لینک زیر مراجعه کنید.با تشکر از حضور شما!!!!
http://memarkade2012.blogfa.com/
ادامه مطلب این مسجد در ضلع جنوبى میدان امام قرار دارد در سال 1020 هجرى به فرمان شاه عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وى شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. معمار و مهندس آن استاد علىاکبر اصفهانى و ناظر ساختمان محبعلى بیک الله بوده اند. این مسجد شاهکارهاى جاویدان از معمارى، کاشىکارى و نجّارى در قرن یازدهم هجرى است. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:مسجد اصفهان, زیبا ترین محراب,شکوه معماری اسلامی,معماری اسلامی,نماد اسلام در ایران,بهترین مسجد,تزئینات مسجد, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
قزوین به علت دارا بودن ده ها آب انبار، به شهر آب انبارها شهرت یافته است. شیوه ساخت آبانبارهای ایران، این بناها را به جاذبههای گردشگری استانهایی تبدیل کرده است که از تعداد بسیاری آبانبار برخوردارند.قزوین از جمله شهرهایی است که به علت دارا بودن دهها بنای آبانبار، به شهر آبانبارها شهرت یافته و در حال حاضر نیز به علت شیوه ساخت بینظیر آبانبارها در قزوین، این بناها به عنوان مهمترین جاذبههای گردشگری این استان بهشمار میروند. ساخت و وقف بیش از 130 بناى شکوهمند و پرهزینه براى انباشت و ذخیره آب در شهرى که از دیرباز به کمآبى شهرت داشته، افزون بر هزاران واحد آب انبار خانگى و دهها آبگیر کاروانسراهاى شهرى براى استفاده مسافران، قزوین را امروزه به شهر آبانبارها معروف کرده است. معمارى شگفتانگیز آب انبارهاى قزوین که هر یک پلانى جداگانه و متفاوت دارند، از تزیینات هنرى چشمگیرى برخوردارند، و این مهم آبانبارها را به مهمترین جاذبههاى گردشگرى شهر قزوین تبدیل کرده است. آبانبارهای این شهر که مهمترین بناهای تاریخی قزوین بهشمار میروند، از جذاب ترین بناهای تاریخی استان قزوین به شمار آمده و به عقیده بسیاری از آژانسداران حاضر در تور یاد شده، به تنهایی میتوانند، گردشگری قزوین را رونق بخشند. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:آب انبار, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تپه مارلیک یک محوطهٔ باستانی در کرانهٔ خاوری سفیدرود و در درهٔ "گوهر رود" استان گیلان است. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش است. پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:تپه مارلیک, جام زرین, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
موقعیت جغرافیایی:قلعه تاریخی فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است . حریم این بنای باشکوه از سمت شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد ، از غرب به خیابان دوازده برجی و از شمال به خیابان دوازده برجی و از شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می گردد .
ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:قلعه فلک الافالک, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
باغ دولت آباد
در یادگارهای یزد ، نوشته ایرج افشار آمده است که مطالعه تواریخ قدیم یزد نشان می دهد که باغ های مهم و بزرگ و زیبا از قدیم ترین ایام در آنجا ساخته می شده و ذکر بسیاری از آنها در آن کتب موجود است. از جمله در تاریخ جدید یزد از سی باغ نام رفته است. ولی افسوس که اثری از هیچکدام از آنها اکنون برجای نیست. باغ دولت آباد یزد ازنمونه باغ های بزرگ ایران است که در سال 1160 هجری قمری « دوره زندیه» بنا گردیده است. بادگیر مرتفع و زیبای آن با ارتفاع 33 متر از سطح زمین بلندترین بادگیری است که تاکنون شناسایی شده است. این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانی های محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، سر سلسه خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد است. او ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را به وجود آورد. قنات تاریخی عظیم و مهم دولت آباد دارای قدمتی بیش از دویست سال است که از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده است. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:باغ, دولت آباد یزد, باغ ایرانی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
با ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی، پایه های هنر اسلامی که مجموعه ای از هنر در دوره ها ی "ساسانیان" و "بیزانس" بود، شکل گرفت. پس از ظهور اسلام، معماران مسلمان همچون سایر هنرمندان، دریچه های جدیدی از بینش به رویشان گشوده شد که این امر موجب تحولی بزرگ د ر تمام تجلیات فکری و هنری آنان گردید. هنر اسلامی تقریباً با روی کارآمدن سلسله "امویان" در سال 41 هـ.ق و انتقال مرکز خلافت امویان از مدینه به دمشق، پدید آمد. با این انتقال، هنر اسلامی ترکیبی از هنر سرزمین های همسایه بویژه ایران گردید. در ایران، اولین نمونه های هنر و معماری در منطقه "خرا سان" شکل گرفت. در این منطقه شاهد شکل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هست یم. این شیوه که به "خراسانی(شبستانی)" معروف گردید، در قرن اول هـ.ق (ابتدای پذیرش د ین مبین اسلام از سوی ایرانیان) آغاز گردید و تا دوره "آل بویه" و "دیلمیان"(قرن چها رم هـ.ق) ادامه پیدا کرد. در این شیوه، نقشه مساجد از صدر اسلام الهام گرفت و مساجد ب ه صورت شبستانی (چهل ستونی) بنا گشتند. به طور کلی، معماری در این شیوه بسیار ساده و خالی از هرگونه تکلف است و مصالحی که در این بناها به کار رفته ساده و ارزان قیمت می باشد. از مساجد این شیوه می توان به "مسجد جامع فهرج یزد"، "مسجد تاریخانه دامغان"، "مسجد جامع نائین"، "مسجد جامع نیریز" و "بنای اولیه مسجد جامع اصفهان" اشاره کرد. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:معماری مذهبی, مفاهیم معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
ای کبوتر با من مسکین سفر کن تا که شاید بر سر برجی نشینم.
نمای داخلی کبوترخانه نگاهی گذرا به بناها و تاریخ ایران انداختیم و در این میان برج هایی دیدیم که استوار و بلند در پهنای دشت های اصفهان ایستاده اند. بناهایی ساخته شده از خشت خام ، کاه گل و گل که سالیان دراز است استوار و پا برجا مانده اند و می توانند برای ما نمونه ای جالب از مقاومت و ایستایی یک بنا باشد. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:معماری کبوتر خانه, کبوتر خانه, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:زیباشناختی در معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
شباهتهای محسوس پیش در آمد : تعریف ما از فضا چیست ؟ آیا فضا جایی نیست که در آن زندگی می کنیم یا جایی که در خیال خود می پرورانیم ؟ فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر می کند و یا در خیال خود می پروراند دارای فضایی است . فضا وجود مادی ندارد ولی این قابلیت را دارد که در وجود خود عناصری مادی و یا معنوی را جای دهد . انسان تنها زمانی قادر است حالتی خاص، مثلاً ناراحتی یا خوشحالی را به فردی دیگر منتقل نماید که فضایی غمگین یا شاد ایجاد کرده باشد و این فضا نیز توسط دیگران قابل درک باشد . باید نکته ای را در اینجا ذکر نمود : « فضا جایی نیست که اشیاء در آن حضور پیدا می کنند بلکه وسیله ای است که به واسطۀ ذات خود زمینه حضور اشیاء را در خود فراهم می سازد . » برای درک این مفهوم کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که فضا عنصری غیر مادی است ولی دارای ذاتی خاص ، که می تواند اشیاء را در خود جای دهد . یا می توان به این صورت گفت که این اشیاء نیستند که فضایی را شکل می دهند ، بلکه این ذات فضاست که اشیائی خاص را در خود جای می دهد و به آنها شکل و شمایلی خاص می بخشد ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:فضا در معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
| | ||||
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : |